HemKundserviceTillgänglighetsredogörelse

Tillgänglighetsredogörelse


Här beskriver vi hur Willys anpassar sin webbplats och app för att vara tillgänglig för så många som möjligt. Vår utgångspunkt är att det ska vara enkelt och användarvänligt att e-handla hos oss. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra köpupplevelsen för alla våra kunder.

Nedan beskriver vi hur Willys e-handel uppfyller tillgänglighetskraven enligt lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet 2023:254 (”tillgänglighetslagen”). Vi förklarar också hur du kan lämna synpunkter till oss.

Om Willys e-handelstjänst

Willys e-handelstjänst ger möjlighet att handla mat och andra dagligvaror online. Du kan e-handla både på willys.se och i Willys-appen. Det är möjligt att e-handla genom att skapa ett konto och då även gå med i lojalitetsprogrammet Willys Plus. Det går också att e-handla som gäst. Du kan betala med både kort och Klarna. Det finns två leveranssätt: upphämtning vid butik och hemleverans.

Willys AB ansvarar för webbplatsen och appen. Vi arbetar aktivt för att säkerställa att våra digitala tjänster uppfyller kraven i tillgänglighetslagen. Vi genomför kontinuerligt förbättringar i de flöden på willys.se och i Willys-appen som kan leda till ett köp.

Överensstämmelse med tillgänglighetskrav

Willys e-handel strävar efter att vara förenlig med tillgänglighetslagen. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra tillgängligheten och att åtgärda eventuella brister så snart som möjligt.

Willys e-handel är utformad för att vara tillgänglig och användarvänlig. Vi följer den europeiska standarden för tillgänglighet och inkluderande design: EN 301549. Vi följer även den globala standarden för tillgänglighet till webbinnehåll: Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 nivå A och AA.

Vår e-handelstjänst är tillgänglighetsanpassad oavsett om du använder willys.se eller Willys-appen. Willys-appen fungerar på både Android och iOS.

Willys tillgänglighetsarbete utgår från de fyra principerna för digital tillgänglighet vilket innebär att vår e-handel ska vara: 

  1. Möjlig att uppfatta

    Information och komponenter ska presenteras för användare på ett sätt som de kan uppfatta. Vi har bland annat justerat färgkontraster. Vi har även lagt till beskrivande textalternativ till bilder för att underlätta för skärmläsare.

  2. Hanterbar

    Komponenter och navigering ska vara hanterbara för alla användare. Vi har exempelvis gjort anpassningar så att det går att navigera på willys.se enbart med tangentbord. Vi har förlängt tidsgränsen vid användning av BankID. Vi har även lagt till ”skipplänkar” som gör det enklare att hoppa över återkommande innehåll vid navigering med tangentbord eller skärmläsare.

  3. Begriplig

    Information och hantering ska vara begriplig för alla användare. Detta innebär att vi arbetar medvetet med att rubriker och annat innehåll ska vara tydligt formulerat. Element och funktioner ska vara placerade på ett konsekvent och förutsägbart sätt. Vi har även förbättrat felmeddelanden och optimerat inmatningsfält för att tydliggöra vilken information som ska fyllas i.

  4. Robust

    Innehållet ska vara tillräckligt robust för att kunna tolkas av ett brett spektrum av olika användarprogram och hjälpmedel. Vi har därför säkerställt att vårt innehåll är byggt på ett strukturerat och korrekt sätt. Det är anpassat för att fungera med exempelvis skärmläsare och andra hjälpmedel.

Metoder för test och kvalitetssäkring

Med hjälp av externa tillgänglighetsexperter har Willys genomfört en grundlig granskning av willys.se och Willys-appen. Vi har använt både maskinella och manuella tester för att säkerställa att tjänsterna följer tillgänglighetskraven. Testmetoderna inkluderar verifiering mot tillgänglighetsstandarder, simulering av olika användningsscenarier och tester med olika hjälpmedel. Baserat på resultatet har vi systematiskt arbetat med att åtgärda de brister som identifierats. Vi har verifierat förbättringarna med hjälp av olika assisterande tekniker.

Vi har även gjort användartester med fokus på tillgänglighet.
 

Lämna synpunkter om e-handelstjänstens tillgänglighet

Om du upplever hinder i e-handelstjänstens tillgänglighet eller har förslag på förbättringar, vill vi gärna ta del av dina synpunkter. På så sätt kan vi förbättra tillgängligheten. 

På vår kontaktsida hittar du telefonnummer och kontaktformulär. Du kan också kontakta oss via e-post via info@willys.se.

 

Denna tillgänglighetsredogörelse upprättades första gången: 2025-05-27

Denna tillgänglighetsredogörelse uppdaterades senast: 2025-06-25